Požární služby Ústí n. L. spol. s r.o.

Elektrokola a koloběžky ve firmě

Elektrokoloběžky, elektrokola a elektromobily se stávají stále populárnějšími dopravními prostředky. Objevují se ve firmách, zaměstnanci nebo zákazníci je chtějí bezpečně zaparkovat a často i dobíjet.

Přehrát audio přepis článku.

Jaká jsou rizika a doporučení pro bezpečné umisťování a nabíjení těchto dopravních prostředků v budovách, s ohledem na platnou legislativu?

Informace nalezneme například ve Vyhlášce č. 23/2008 Sb., Vyhlášce č. 246/2001 Sb. Dále v relevantních ČSN, například: 
ČSN 73 0802, ČSN 73 0810, ČSN 33 2000-4-42 ed. 3 a také
 ČSN EN 50604-1.

Hlavním nebezpečím spojeným s elektrokoloběžkami, elektrokoly a elektromobily v budovách je vysoké riziko požáru 
a výbuchu baterie, a to zejména v důsledku:

  • Tepelného úniku (thermal runaway): Vnitřní zkrat v baterii, přehřátí, mechanické poškození nebo nesprávné nabíjení mohou vést k nekontrolovanému nárůstu teploty uvnitř baterie, což může vyústit v požár nebo výbuch.
  • Nesprávného nabíjení: Používání neoriginálních nebo poškozených nabíječek, nabíjení 
v nevhodných podmínkách (např. vysoká vlhkost, extrémní teploty) nebo přebíjení baterie zvyšují riziko požáru.
  • Mechanického poškození: Pád, náraz nebo jiné mechanické poškození baterie může vést 
k vnitřnímu zkratu a následnému požáru.
  • Stáří a spotřební baterie: S postupem času a používáním se kapacita a bezpečnost baterie snižuje, a tím se zvyšuje riziko poruchy.
  • Hořlavé materiály v okolí: Pokud je elektrokoloběžka, elektrokolo nebo elektromobil umístěn v blízkosti hořlavých materiálů (např. papír, textil, dřevo, ale také jiná auta či další prostředky s bateriemi), může se požár rychle rozšířit.

Pro minimalizaci rizik je důležité vybrat bezpečná místa pro parkování a nabíjení elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů.

Tyto prostory by měly být:

  • Dobře větrané: Pro odvod tepla a případných zplodin.
  • Vybavené detekcí kouře a požáru: Pro včasnou detekci 
a signalizaci požáru.
  • Oddělené od únikových cest: Aby nedošlo k zablokování únikových cest v případě požáru.
  • Vybavené vhodnými hasicími prostředky: Např. hasicí přístroje určené pro hašení lithiových baterií (třída D).
  • Vybavené elektrickou instalací odpovídající ČSN: S dostatečným dimenzováním a ochranou.
  • Umožnit stabilní umístění: Aby nedošlo k pádu a poškození baterie.

A nejlépe pokud jsou tyto prostory samostatným požárním úsekem…

Důležitá je také bezpečnost při nabíjení:

  • Používat pouze originální nabíječky a nabíječky doporučené výrobcem.
  • Nenabíjet poškozené baterie nebo baterie s viditelnými známkami poškození.
  • Nenabíjet v nevhodných podmínkách - vysoká vlhkost, extrémní teploty, přímé sluneční záření.
  • Nepřebíjet baterie - odpojit nabíječku po dosažení plného nabití.
  • Pravidelně kontrolovat stav nabíječky a kabelů zda nejsou poškozené.

Důležité je také dodržovat provozní opatření (dle návodu):

  • Provádět pravidelné kontroly stavu baterií a nabíječek.
  • Informovat uživatele o bezpečném používání a nabíjení elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů.
  • Označit vyhrazené prostory pro parkování a nabíjení.

Proti šíření požáru je nejúčinnější provedení stavebních opatření:

  • Požární odolnost konstrukcí: V případě vyhrazených prostor zajistit dostatečnou požární odolnost stavebních konstrukcí.
  • Požární uzávěry: Oddělit vyhrazené prostory od ostatních částí budovy požárními uzávěry.

Bezpečnost elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů 
v budovách je komplexní problematika, která vyžaduje zodpovědný přístup ze strany majitelů a správců budov, ale 
i samotných uživatelů. Dodržováním výše uvedených doporučení 
a opatření lze minimalizovat riziko požáru a zajistit bezpečné používání těchto moderních dopravních prostředků. Je také nutné doplnit Požární řád - zahrnout problematiku elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů do požárního řádu budovy. Je důležité si uvědomit, že lithium-iontové baterie představují specifické riziko, a proto je nutné věnovat jim zvýšenou pozornost.

Nepodceňujte nevyzpytatelnost těchto zařízení.