Elektrokoloběžky, elektrokola a elektromobily se stávají stále populárnějšími dopravními prostředky. Objevují se ve firmách, zaměstnanci nebo zákazníci je chtějí bezpečně zaparkovat a často i dobíjet.
Přehrát audio přepis článku.
Jaká jsou rizika a doporučení pro bezpečné umisťování a nabíjení těchto dopravních prostředků v budovách, s ohledem na platnou legislativu?
Informace nalezneme například ve Vyhlášce č. 23/2008 Sb., Vyhlášce č. 246/2001 Sb. Dále v relevantních ČSN, například: ČSN 73 0802, ČSN 73 0810, ČSN 33 2000-4-42 ed. 3 a také ČSN EN 50604-1.
Hlavním nebezpečím spojeným s elektrokoloběžkami, elektrokoly a elektromobily v budovách je vysoké riziko požáru a výbuchu baterie, a to zejména v důsledku:
Tepelného úniku (thermal runaway): Vnitřní zkrat v baterii, přehřátí, mechanické poškození nebo nesprávné nabíjení mohou vést k nekontrolovanému nárůstu teploty uvnitř baterie, což může vyústit v požár nebo výbuch.
Nesprávného nabíjení: Používání neoriginálních nebo poškozených nabíječek, nabíjení v nevhodných podmínkách (např. vysoká vlhkost, extrémní teploty) nebo přebíjení baterie zvyšují riziko požáru.
Mechanického poškození: Pád, náraz nebo jiné mechanické poškození baterie může vést k vnitřnímu zkratu a následnému požáru.
Stáří a spotřební baterie: S postupem času a používáním se kapacita a bezpečnost baterie snižuje, a tím se zvyšuje riziko poruchy.
Hořlavé materiály v okolí: Pokud je elektrokoloběžka, elektrokolo nebo elektromobil umístěn v blízkosti hořlavých materiálů (např. papír, textil, dřevo, ale také jiná auta či další prostředky s bateriemi), může se požár rychle rozšířit.
Pro minimalizaci rizik je důležité vybrat bezpečná místa pro parkování a nabíjení elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů.
Tyto prostory by měly být:
Dobře větrané: Pro odvod tepla a případných zplodin.
Vybavené detekcí kouře a požáru: Pro včasnou detekci a signalizaci požáru.
Oddělené od únikových cest: Aby nedošlo k zablokování únikových cest v případě požáru.
Vybavené vhodnými hasicími prostředky: Např. hasicí přístroje určené pro hašení lithiových baterií (třída D).
Vybavené elektrickou instalací odpovídající ČSN: S dostatečným dimenzováním a ochranou.
Umožnit stabilní umístění: Aby nedošlo k pádu a poškození baterie.
A nejlépe pokud jsou tyto prostory samostatným požárním úsekem…
Důležitá je také bezpečnost při nabíjení:
Používat pouze originální nabíječky a nabíječky doporučené výrobcem.
Nenabíjet poškozené baterie nebo baterie s viditelnými známkami poškození.
Nenabíjet v nevhodných podmínkách - vysoká vlhkost, extrémní teploty, přímé sluneční záření.
Nepřebíjet baterie - odpojit nabíječku po dosažení plného nabití.
Pravidelně kontrolovat stav nabíječky a kabelů zda nejsou poškozené.
Důležité je také dodržovat provozní opatření (dle návodu):
Provádět pravidelné kontroly stavu baterií a nabíječek.
Informovat uživatele o bezpečném používání a nabíjení elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů.
Označit vyhrazené prostory pro parkování a nabíjení.
Proti šíření požáru je nejúčinnější provedení stavebních opatření:
Požární odolnost konstrukcí: V případě vyhrazených prostor zajistit dostatečnou požární odolnost stavebních konstrukcí.
Požární uzávěry: Oddělit vyhrazené prostory od ostatních částí budovy požárními uzávěry.
Bezpečnost elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů v budovách je komplexní problematika, která vyžaduje zodpovědný přístup ze strany majitelů a správců budov, ale i samotných uživatelů. Dodržováním výše uvedených doporučení a opatření lze minimalizovat riziko požáru a zajistit bezpečné používání těchto moderních dopravních prostředků. Je také nutné doplnit Požární řád - zahrnout problematiku elektrokoloběžek, elektrokol a elektromobilů do požárního řádu budovy. Je důležité si uvědomit, že lithium-iontové baterie představují specifické riziko, a proto je nutné věnovat jim zvýšenou pozornost.